Dry needling eli kuivaneuloitus

Dry needling eli kuivaneuloitus rauhoittaa hermostoa

rauhoittaa hermostoa

Dry needling (DN), eli kuivaneuloitus on hoitomuoto, jossa neuloitetaan ohuilla steriileillä kertakäyttöneuloilla lihasten kireitä kipupisteitä (triggerpiste). Hoidolla pyritään lievittämään kipua ja lihasjännitystä sekä rauhoittamaan hermostoa. Sana kuivaneulaus tulee siitä, ettei neuloituksessa injektoida puudutusainetta kipupisteisiin. Lääkärit käyttävät usein puudutusinjektioita näihin samoihin triggerpisteisiin laukaistakseen kipukierteen tai päänsäryn. Kuivaneulaus sai alkunsa tutkijoiden huomatessa, että pelkästään neulan pistäminen triggerpisteeseen sai aikaan lihaskudoksen rentoutumista ja kivun lievittymistä.

Akupunktio on puolestaan vuosituhansia vanha perinteinen kiinalainen hoitomenetelmä, jota on Suomessa käytetty yli 30 vuotta hyvin tuloksin. Se on hoitomuoto, jossa neuloitetaan ohuilla steriileillä ja kertakäyttöisillä neuloilla tarkoin määriteltyihin pisteisiin (akupunktiopisteet). Akupunktio vaikuttaa kipuun sekä lihasten ja koko kehon rentoutumiseen. Akupunktiosta on kehittynyt pikkuhiljaa ”länsimainen akupunktio”, joka viittaa länsimaisen lääketieteen tukemaan akupunktiohoitoon, joka on tutkimusnäyttöön perustuvaa.

Huomion arvoista onkin, että noin 90 % neuloitettavista akupunktiopisteistä ovat samoja pisteitä, kuin triggerpisteet. Onko siis länsimaisella akupunktiolla ja dry needlingillä mitään eroa? Molemmissa hoitomuodoissa neuloitetaan samankaltaisilla neuloilla samoja pisteitä. Vain termistöissä ja historiassa on eroja. Kun dry needlingissä puhutaan lateraalisen lihaskalvoketjun trapeziuslihaksen triggerpisteestä, akupunktiossa puolestaan puhutaan sappirakko-meridiaanin GB-21 akupisteestä, kuitenkin tarkoittaen täysin samaa neuloitettavaa pistettä.

Dry needlingillä ja akupunktiolla pyritään aktivoimaan kehon oma paranemisprosessi ja sen vaikuttavuus perustuu elimistön välittäjäaineiden (endorfiini, serotoniini, ekefaliini, noradrenaliini, asetyylikoliini) tuoton aktivoimiseen, verenkierron vilkastumiseen sekä hermoston rauhoittamiseen paikallisten hermopäätealueiden (akupisteet) kautta.

Modern Movement Clinicillä neulahoitoa käytetään enimmäkseen tuki- ja liikuntaelimistön kiputilojen hoitoon ja kuntoutuksen tueksi. Neulahoidolla on tutkimuksissa osoitettu olevan vaikutusta myös muihin oiretiloihin, kuten monisyisiin kiputiloihin (esim.fibromyalgia), nivelrikkokipuihin, iskiasvaivaan, unettomuuteen sekä allergiaoireisiin. Neulahoitoon voidaan tarvittaessa yhdistää sähköhoito (TENS), jolla voidaan tehostaa neulahoidon vaikutusta.

Neuloitus ei ole kivuliasta. Hoidon aikana saattaa tuntua nopea hetkellinen paineen tunne, lihaksen nytkähdys tai sähkömäinen tuntemus, kun neula asetetaan. Tavallisin haittavaikutus on väsymys tai paikallinen arkuus, joka häviää yleisesti vuorokauden kuluessa. Neuloitusalueelle saattaa kehittyä paikallinen mustelma ja joskus esiintyy pientä verenvuotoa.

Hoitokertojen määrä arvioidaan asiakkaan tilanteen mukaan. Usein 1-2 kertaa viikossa ja yhteensä 7-10 kertaa annettu hoito on määrällisesti riittävä. Akuuteissa vaivoissa jo 3-5 hoitokertaa voi antaa avun kipuihin. Akupunktio toimii parhaiten yhdistettynä aktiiviseen terapeuttiseen harjoitteluun ja sen vuoksi me Modern Movement Clinicillä toteutamme sen osana fysioterapiaa.

Neulahoitoa käytetään esimerkiksi seuraavien vaivojen hoitoon:

• niskakipu
  • selkäkipu
  • päänsärky (mm. migreeni, raskaana oleville päänsärkypotilaille turvallinen hoito)
  • yläraajan kiputilat (mm. tenniskyynärpää, rannekipu, olkapääkipu)
  • alaraajan kiputilat (mm. lonkkakipu, polvikipu, plantaarifaskiitti)
  • urheiluvammojen jälkitilat
  • krooninen kipu
  • yleinen rentoutuminen

Neulahoidon vasta-aiheita:

• yleisinfektio tai kuume
  • vaikea sydämen vajaatoiminta tai vaikea munuaistauti
  • verenvuototauti eli hemofilia
  • suurten leikkausten jälkeen (6kk karenssi)
  • hoidettavassa raajassa lymfanestekierron häiriö
  • raskauden neljän ensimmäisen kuukauden aikana (suhteellinen kontraindikaatio)

Mitä nämä ”pisteet” sitten ovat?

Tässä kappaleessa puhuttaessa triggerpisteistä, tarkoitetaan yleisesti myös akupunktiopisteitä.

Triggerpiste on luustolihaksen hypertonisen punoksen tai lihasfaskian sisäinen voimakkaasti ärtynyt alue. Triggerpistettä (TP) palpoitaessa se on kivulias ja voi aiheuttaa säteilykipua, lihasjännitystä tai tahdosta riippumattomia lihasnytkähdyksiä. Tyypillisten säteilytuntemusten mekanismia tunnetaan osittain. Monet teoriat kuitenkin yhtyvät samaan malliin, jossa jatkuvasti aktiiviset TP:t voivat herkistää keskushermoston tuntoaisteja vastaanottavia hermosoluja, lähettämällä jatkuvia kivusta informoivia impulsseja keskushermostolle. Tätä herkistymää kutsutaan sentraaliseksi sensitisaatioksi. Ylikierroksilla olevat hermosolut levittävät ärsykkeen herkemmin ja laajemmin muille ympäröiville hermosoluille, ja näin kipu saattaa heijastua laajemmalle alueelle. Hermoston ylivirittäytyneisyys ja herkistyminen aiheuttavat esimerkiksi päänsärkyä, kroonista kipua, vatsakipuja, ahdistuneisuutta ja unettomuutta.

Uusimpien faskiatutkimusten mukaan TP:t ovat nimenomaan faskiaalisia "motorisia keskuksia". Näissä pisteissä yhdistyvät niveltä liikuttavien lihasten faskiaaliset kudokset voimavektoreiden suuntaisesti. Nämä pisteet säätelevät siis lihasten välistä synkronaatiota, jotta liikkeistä tulisi taloudellista, hallittuna ja harmoonisia. Häiriöt näissä pisteissä aiheuttavat moninaisia ongelmia, mekaanisella ja neurologisella tasolla.

Myofaskiaaliset TP:t ovat yksi yleisimmistä akuutin ja kroonisen myoskeletaalisen kivun aiheuttajista, joka jää myös usein huomioimatta. Potilaat voivat käydä monia epäonnistuneita hoitoja läpi ja saada useita eri diagnooseja, joilla pyritään selittämään oireet. TP:t ovat usein mukana sekundaarisina monessa muussa kehon ongelmissa, kuten nivelartroosissa, erilaisissa nivel- ja retkahdusvammoissa, viskeraalisissa toimintahäiriöissä ja systeemisairauksissa kuten fibromyalgiassa.

Ärsyyntyneen TP:n alueella vallitsee metabolinen häiriö, jossa kudoksella on hapen ja energian puute. TP:n alueella on myös poikkeuksellisen paljon tulehdusaineita, kuten histamiinia, kalsitoniinigeeniin liittyvää peptidiä, bradykiniinia, serotoniinia ja prostaglandinia. Kiristyneessä lihaskudoksessa kapillaariverisuonet joutuvat puristuksiin, jonka seurauksena kudokseen muodostuu iskemiaa ja hapenpuutetta, jotka puolestaan lisäävät tulehdusaineita ja kipuhermopäätteiden aktivaatiota.

Triggerpisteiden aiheuttamia oireita:

• lihaskipu
  • nivelkipu
  • säteilevä kipu
  • päänsärky
  • jäykkyys
  • heikentynyt koordinaatio
  • vähentynyt lihasvoima
  • huimaus
  • huonovointisuus
  • ahdistuneisuus

Triggerpisteiden aktivaation aiheuttajia:

• huono taparyhti tai työasento
  • Äkillinen lihasten ylikuormitus
  • jatkuva ylikuormitus
  • Kudosvamma kuten lihasrepeämä
  • Systeemisairaudet (fibromyalgia, CFS, MPS, reuma
  • psyykkinen stressi
  • Yliaktiivinen immuunijärjestelmä
  • B-vitamiinin puutos
  • elektrolyyyttien tasapainohäiriöt
  • kihti
  • anemia
  • sisäelinsairaus

Miten näiden pisteiden neuloitus auttaa?

Neuloituksen vaikuttavat tekijät ovat melko monimutkaisia neurofysiologisia tapahtumaketjuja, joita tällähetkellä tunnetaan osittain. Neuloituksen todetaan hajoittavan häiriintyneitä motorisia hermopäätteitä, jolloin hermopäätekohina vähenee. Hermopäätekohina, toisin sanoen hermosynapsien jännitteen kohoaminen, muodostuu synapseihin kasaantuneesta aktiopotentiaalienergiasta triggerpisteen alueella. Tutkimuksissa triggerpisteen herkistymisen ja kohonneen hermopäätekohinan välillä on myös havaittu selvä korrelaatio. Hermosolut rakentavat uuden linkin tuhoutuneille hermopäätteille ja ”resetoivat” niiden koliini- ja asetyylikoliinireseptoreiden aktiiviteetin. Neuloituksen on havaittu vähentävävän triggerpisteen alueelta monia tulehdusmediaattoreita, kuten kalsitoniinigeeniin liittyvää peptidiä, supstanssi P:tä, serotoniinia, interleukiinia ja epinerfiiniä. TP-neuloituksen on myös havaittu stimuloivan jopa 72 tuntia neuloituksen jälkeen A-delta sensoorisia säikeitä, jotka rauhoittavat stressihormonisysteemiä. Mekaanisesti ajateltuna neuloitus rikkoo triggerpisteen aktivoitumisen aikaansaaman kiristyneen ”solmun” ja venyttää kiristyneitä sarkomeerejä lihassoluissa. Sidekudoksiin neuloitus vaikuttaa ainutlaatuisella tavalla. Neulaa pyörittäessä voidaan ultraäänellä nähdä, kuinka sidekudos kietoutuu neulan ympärille. Tähän lisättynä neulan ylös-alainen liike saa aikaan merkittävää venymistä sidekudoksissa jopa useiden senttimetrien päässä neuloitusalueesta.

Moden Movement Clinic - Dry needlingiä tarjoaa:

Eetu
Eetu Koivisto, osteopaatti
Eero
Eero, osteopatian opiskelija, koulutettu hieroja

Modern Movement Clinic - akupunktiota tarjoaa:

Iina Koskiranta,
Fysioterapeutti