Modern Movement Clinic Turku:

Modern Movement Clinic Turku: hieronta ja urheiluhierontapalvelut ammattitaidolla

hieronta ja urheiluhierontapalvelut ammattitaidolla

Hieronta ja urheiluhieronta osana lihashuoltoa

Modern Movement Clinic Turku tarjoaa ammattitaitoista hierontaterapiaa ja koulutetut hierojamme palvelevat osaavalla otteella kehosi yksilölliset tarpeet huomioonottaen. Hieronta on tarkkaa käsityötä, jonka avulla jumit saavat kyytiä ja kehosi palautuu tehokkaasti. Se on edelleen suosittu, lääketieteellistä hoitoa täydentävä ikivanha hoitokeino. Hierontaterapian vaikuttavuutta erilaisten kiputilojen ja sairauksien hoitoon on tutkittu paljon ja tutkimuksissa on osoitettu, että hieronnalla on suotuisia vaikutuksia. Hieronta on usein hyvä apu tavanomaisen hoidon tukena monissa eri lääketieteellisissä tilanteissa.

Urheiluhieroja on lihashuollon ammattilainen, joka ottaa työssään huomioon lajikohtaiset rasitukset ja tavoitteet. Urheiluhieronta on tutkivaa hoitoa, jossa arvioidaan jatkuvasti kehon kuormitustiloja ja hoito kohdistetaan aina ongelmakohtiin. Näin hoidosta saadaan tehokkaampaa. Urheiluhieroja käyttää erilaisia hieronta- ja venytystekniikoita. Käsittely voi olla muokkaavaa, palauttavaa tai kipua lievittävää. Modern Movement Clinicin vahvuus on laaja ymmärrys erilaisista urheilulajeista, sekä ihmiskehon fysiikasta ja erilaisista toiminnoista.

Tutkittuun tietoon perustuvia hieronnan vaikutuksia

Hieronta lievittää kipua ja rentouttaa

Hierontaterapialla on positiivinen vaikutus kivun lievitykseen monissa eri kiputiloissa. Hieronta ei vaikuta pelkästään kipuun, vaan myös emotionaaliseen hyvään oloon, rentoutumiseen ja uneen. Tällä multimodaalisella vaikutuksella on positiivinen vaste koko paranemisprosessiin (Rose Adams, 2010). Kehon kokonaisvaltainen relaksaatio hieronnan vaikutuksesta vähentää kehon psykofyysisiä stressiä, jota voidaan mitata muun muassa verenpaineen ja sydämensykkeen laskuna, hapen kulutuksen vähenemisenä ja lihasjännityksen, kortisoli- sekä noradrenaliinitasojen laskuna (Moyer CA, 2004).

Tämä relaksaatio sallii parasympaattisen hermoston aktivoitua tehokkaammin ja tätä kautta keholla on mahdollisuus käynnistää paranemisprosessi. Nämä elämänlaadun tärkeät tekijät ovat avainasemassa kehon paranemisen sekä homeostaasin kannalta. Kipu vähenee merkittävästi usein muutaman päivän päästä hoidosta, kun kehon itseparanemisprosessi on saatu aluilleen. (Jennie C.I, Tsao, 2007)

Hieronnalla voidaan vähentää liikunnan jälkeistä lihaskipua ja väsymystä

Hieronnalla on selkeä kipua vähentävä vaikutus harjoituksen jälkeisessä viivästyneessä lihaskivussa. Kipuja lievittäviä mekanismeja oletetaan olevan parasympaattisen hermoston toiminnan modulaatio ja veren sekä lymfanestekierron vilkastuminen, jotka nopeuttavat lihasvauriossa syntyvien biokemiallisten tulehdusaineiden (esim. kreatiinikinaasi ja laktaattidehydrogenaasi) poistumista lihaskudoksesta (Jianmin Guo, 2017).  Hieronta on tehokkain tapa vähentää myös urheilusta koettua lihasväsymystä, joka perustuu todennäköisesti kortisoli-hormonin vähenemisellä ja beta-endorfiinien pitoisuuden kasvulla. (Dupuy ym. 2018)

Hieronta parantaa unen laatua ja laskee verenpainetta

Hieronnan on havaittu vaikuttavat positiivisesti unen laatuun (Pidempi REM-unenmäärä ja vähemmän yön aikaista liikkumista) monessa eri tutkimuksessa (Richards KC 1998; Field, T & Diago M, 2002). Hieronta laskee ahdistuneisuuden tunnetta, kortisolin tasoa, verenpainetta ja sykettä (Liao IC, 2016). Näiden stressitekijöiden lasku vaikuttaa merkittävästi unen laadun paranemiseen (Pinar R & Afsar F, 2015; Ko Yl, 2014).

Kysymyksiä hieronnasta?

Koska hierontaan?

Tyypillisin hierojalle tulon syy on kipu, kolotus ja jäykkyyden tunne kehossa, mutta myös stressi, ahdistus ja rentoutumisen halu ovat monesti hierontapöydälle tulon syynä. Fyysisten ja psyykkisten kireyksien hoitaminen on yhtä tärkeää, koska tiedämme, että liiallinen stressi ja ylikierroksilla oleminen aiheuttaa kehossamme myös kipua ja kolotusta, tutkitusti. Psyykettä ja kehoa ei pystytä erottamaan toisistaan, joten ne ovat yhtä lailla hoitokohteena hieronnassa.

Kuka hyötyy hieronnasta?

Usein kehon kuormitustekijät löytyvät raskaasta työstä, yksipuolisista työasennoista tai aktiivisista harrastuksista. Joten, jos työnkuvasi on fyysisesti tai henkisesti kuormittavaa, harrastuksesi vaati keholtasi kovia ponnisteluita, suosittelemme käymään hieronnassa huoltamassa lihaksiasi ja rauhoittamassa hermostoasi.

Yleisimmät vaivat, joita hieroja hoitaa:

Tyypillisiä hierojan hoitamia tuki- ja liikuntaelinvaivoja ovat jatkuvat tai helposti uusiutuvat niskan tai hartian jäykkyyden ja kiputilat ja alaselän pitkittynyt tai helposti uusiutuva jäykkyys ja kolotus. Myös olkapään kiputila on yleinen syy hakeutua hierojalle. Liikunnallisesti aktiiviset ihmiset käyvät hieronnassa usein niin sanotussa palauttavassa ja huoltavassa hieronnassa, joka vähentää treenikipuja, ja palauttaa rentouden rasittuneisiin lihaksiin ja niveliin. Muita tyypillisiä hierojan hoitamia oireita voivat olla esimerkiksi jatkuvat jännityspäänsäryt, niskaperäiset päänsäryt, niskaperäinen huimaus ja käsien epämääräinen puutuminen työssä tai öisin.

Milloin hierontaan ei kannata tulla?

Myös hieronnalla on niin sanottuja vasta-aiheita, jotka ovat esteenä hieronnalle. Nämä ovat:

• Kuume tai hankala flunssa
  • Syöpä (tulee neuvotella hoitavan lääkärin kanssa)
  • Akuutti tulehdus
  • Akuutti vamma (murtuma, repeämä, palovamma yms.) estävät paikallisen hieronnan
  • Ihorikko (haavat, hankalat ihottumat, infektiot, tuoreet tatuoinnit) estävät paikallisen hieronnan
  • Hankalat suonikohjut estävät paikallisen hieronnan
  • Sydämen vajaatoiminta vaatii lääkärin hyväksynnän
  • Oireileva epilepsia voi laueta hieronnassa
  • Humalatila tai krapula on vasta-aihe hieronnalle

Usein kysyttyä hieronnasta:

• Voiko hieronnan jälkeen käydä saunassa? Voit käydä. Kaikki mieltä ja kehoa rauhoittavat asiat ovat hyviä hieronnan jälkeen.
  • Tulisiko minun lämmitellä lihaksiani jotenkin ennen hierontaa? Ei tarvitse. Hieronta ei ole urheilusuoritus. Hieronnassa edetään kehoa kuunnellen.
  • Voiko hieronnan jälkeen samana päivänä kuntoilla? Kehoa ei saa rasittaa tehokkaan hieronnan jälkeen, sillä hieronnan isoin vaikuttava tekijä on lepohermoston aktivoiminen. Hermoston rasittaminen hieronnan jälkeen heikentää hieronnan vaikutusta ja vaikutus voi kääntyä jopa päälaelleen.
  • Voiko ennen hierontaa käydä kuntoilemassa? Voi käydä. Hieronta tukee kehon palautumisprosessia ja nopeuttaa palautumista.
  • Onko lihasrevähdyksiä hyvä hieroa? Akuutteja revähdyksiä ei saa hieroa. Kahden viikon kuluttua, kun akuutti tulehdus on laskenut ja kudosten uudelleen rakentuminen on alkanut, silloin on jopa suotavaa aloittaa kevyt hieronta revähtäneelle alueelle.
  • Onko tulehduskipulääkkeistä hyötyä hieronnan jälkeen? Ei ole. Tämä on myytti. tulehduskipulääkkeet voivat jopa heikentää hieronnan vaikutusta.
  • Onko venyttely hyvästä hieronnan jälkeen? Emme suosittele. Venyttely on myös hetkellinen rasite keholle ja etenkin hermostolle. Hermostoa ei tule provosoida hieronnan jälkeen.

Modern Movement Clinic -hierojat: