MODERN MOVEMENT CLINIC TURKU:

MODERN MOVEMENT CLINIC TURKU: shockwave-terapia (ESWT)

shockwave-terapia (ESWT)

Shockwave-terapia (ESWT)

Shockwave-terapia eli ESWT-paineaaltohoito on tehokas hoitomenetelmä, jolla on tutkittua näyttöä pitkittyneiden nivel-, jänne- ja lihaskipujen hoidosta. Hoito vilkastuttaa pitkittyneen kipualueen aineenvaihduntaa, vähentää kipua ja katkaisee kroonistuneen ärsytyskierteen kudoksesta. Hoitolaite toimii paineilmalla. Laitteella tuotetaan paineaaltoja useita kertoja sekunnissa, joka välittyy hoitokärjen kautta kudoksiin. Hermosto reagoi nopeasti paineaallon tuomaan ärsykkeeseen ja kiihdyttää kudoksen aineenvaihduntaa, sekä laskee hermopäätteiden aktivaatiota. Hoidolla saadaan nopeutettua jännekuntoutusta merkittävästi. ESWT-hoitoa voidaan käyttää vaihtoehtona esimerkiksi kortisonipistoksille.

ESWT-hoidolla voidaan tehokkaasti hoitaa:

• Plantaari faskiitti tai faskiopatia (kantakalvon tulehdus tai pitkittynyt kipu)
  • Lateraalinen epikondyliitti tai epikondylgia (tenniskyynärpää)
  • Rotator cuff -vaivat (olkapään kiertäjäkalvosin, ahdas olkapää syndrooma)
  • Patella tendinopatia (hyppääjän polvi)
  • Jänteiden kalkkeumat

Kuinka monta ESWT-hoitokertaa suositellaan?

Hyvä vaikutus saadaan usein jo 3-5 hoitokerralla. ESWT-Hoito kestää noin 10-15 minuuttia ja asiakas monesti kokee kivun lievittymisen ja kipualueen rentoutumisen jo hoidon aikana. Lihaskudoksia suositellaan hoidattamaan 1-3 kertaa viikossa ja jännealueita kerran viikossa. Tehokkaimman vaikutuksen kuitenkin saa, kun ESWT-hoito yhdistetään muuhun terapeuttiseen kuntoutukseen, kuten venyttelyihin, mobilisaatioon sekä lihas- ja jännerakenteiden kuormitusharjoitteluun.

Kuinka ESWT-hoito vaikuttaa?

Pitkittyneissä kiputiloissa keho on epäonnistunut korjaamaan kudoksen täydellisesti. Shockwave-värähtely aktivoi tulehdusreaktion kehon itseparanemismekanismin uudestaan kipualueelle, käynnistämällä kipualueelle uudelleen kehon puolustusjärjestelmän tulehdusreaktion. Näin keho kykenee jälleen korjaamaan kroonistuneen kipualueen. Tulehdusreaktiosta johtuen hoitoalue voi olla arka 24-48h ajan hoidon jälkeen, mutta aina jälkiarkuutta ei tule.

Hoito-laitteen tuoma shockwave-värähtely vaikuttaa monien hermopäätteiden toimintaan. Osa hermopäätteistä laskee lihasten jännitystä, toiset laskevat kipua ja kolmannet aktivoivat parasympaattista hermojärjestelmä, joka käynnistää kehon paranemisprosessin. Soluväli-aineiden määrä kudoksissa kasvaa hoidon jälkeen hermoston aktivoinnin kautta. Tärkein soluväliaine on hyaluronihappo. Sen tehtävä on ylläpitää lihas-, faskia ja jännekudokset kimmoisina ja liukukykyisinä. Pitkittyneissä faskia- ja lihasongelmissa hyaluronihapon eritys on vähentynyt ja kudokset ovat ikään kuin liimautuneet toisiinsa kiinni, eivätkä pysty liukumaan toistensa lomassa. Tämä ilmenee kehossa kireytenä ja kipuna. Shockwave aktivoi tehokkaasti hyaluronihapon erittymistä kudoksissa 2–4 vuorokauden aikana hoidosta. Tästä syystä ESWT-hoidon vaikutukset kehittyvät vielä päivien päästä hoidosta.

Shockwave-hoitoa voidaan käyttää muun hoidon tukena tai yksittäisenä hoitona. Yksittäisen Shockwave-hoidon kesto ja hoitokertojen määrä suunnitellaan yhdessä terapeutin kanssa asiakkaan vaivat sekä tarpeet huomioon ottaen.

Modern Movement Clinic:llä shockwave-terapiaa tekee: