Näkökulma hyvinvointiin: Kultainen ympyrä

Näkökulma hyvinvointiin: Kultainen ympyrä

Miten TED TALK -puhuja Simon Sinekin Kultainen ympyrä voi auttaa meitä priorisoimaan oman hyvinvointimme tekijöitä?

Yksi suosituimmista TED TALK -puheista on Simon Sinekin ”How great leaders inspire action”. Vapaasti suomennettuna ” Miten menestyvät johtajat saavat meidän toimimaan, inspiroitumaan”. Sinek pohtii puheessaan ihmisten käyttäytymistä ja menestyneiden yritysten viestintää ja markkinointia; sitä mikä tekee menestyneistä yrityksistä niin poikkeuksellisia. Sinek hahmottaa tätä kultaisella ympyrällä: Kultainen ympyrä

Kultaisessa ympyrässä ulkokehältä sisälle päin tapahtuva myyminen ja viestiminen (”mitä” –>”miten” –> ”miksi”) ei herätä ihmisissä liikehdintää. Vastaamalla ensisijaisesti kysymykseen ”MITÄ”, ihmiset eivät osta sinulta, etkä saa heitä sitoutumaan projektiin. Et erotu joukosta. Sillä ei ole merkitystä, vaikka sinulla olisi maailman paras keittokirja, hierova tuoli tai jokin tekninen apuväline. Vaikka veisit myyntipuhettasi vielä pidemmälle ja kertoisit miten teet maailman parhaan tuotteen, se ei herätä asiakkaissa riittävästi tunnetta liikkua massoina tai ostamaan tuotetta. Vasta kun päästään ydinkysymykseen ”MIKSI” ja vaihtamaan viestinnän suunta päinvastaiseksi (kultaisen ympyrän sisältä ulospäin), tapahtuu ihmeitä.  Menestyneimmät yritykset pystyvät liikuttamaan massoja, luomaan tarpeen ja tuntemaan jotain suurempaa. Ne saavat meidät inspiroitumaan kuten Starbucksin perustaja Howard Schultz.

Hänen tarkoituksenaan ei ole myydä maailman parasta kahvia, vaan rakentaa kolmas paikka kodin ja työpaikan välille, tarjota poikkeuksellisen hyvää asiakaspalvelua ja luoda työntekijöitä kunnioittava työympäristö. Kahvi vain sattuu olemaan se tuote, jonka ympärille yritys on rakennettu. Nykyään Starbucks operoi yli 60 maassa.

Toinen hyvä esimerkki on Tony Hsieh, Zapposin perustaja, jonka intohimo ei kuitenkaan ole kengät. Hän on intohimoinen “delivering happiness” – asiakaspalvelusta ja työntekijöiden sitouttamisesta. Kuten Starbucksin kahvi, kengät ovat vain tuote. Vuonna 2008 Zappos valittiin 100 parhaan työpaikan joukkoon. Nykyään yhtiö on osa Amazonia.

Martin Luther King repäisi aikoinaan puheessaan ”Minulla on unelma…” Olisiko tämä ympäri maailman voimakkaita tunteita herättänyt puhe ollut yhtä voimakas, jos King olisi kertonut tuon ikuisesti elävän lauseen sijaan, että hänellä on suunnitelma, ja kertonut sen jälkeen yksityiskohtaisesti toimintastrategiastaan? Katsoessamme Sinekin ”kultaista ympyrää” ymmärrämme, että viestintä herättää meissä enemmän tunteita ja toimia, kun viestimme lähtee ympyrän sisältä ulospäin eikä ulkoa sisälle päin.

Yritysten viestinnästä henkilökohtaiseen hyvinvointiin

Kuultuani Sinekin TED -puheen, en päässyt yli eräästä ajatuksesta. Voisimmeko päästä kestävämpiin tuloksiin hyvinvoinnissamme, jos osaisimme myös viestiä itsellemme sisältä ulospäin? Siirretäänpä tämä ajattelumalli yritysten myynnillisestä agendasta henkilökohtaisen hyvinvoinnin näkökulmaan.

Ensimmäinen haaste. Suurin osa meistä osaa kertoa MITÄ haluaa. Nykypäivänä mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Pitäisi tehdä töitä aina vaan enemmän, löytää unelmien koti, olla parempi aviopuoliso, tulla arvostetuksi, ostaa mökki, käydä enemmän ulkomailla, nähdä uusin elokuva teatterissa: and the list goes on. Yhteydet maailmalle ovat helpottuneet ja pystymme näkemään, kuulemaan ja kokemaan asioita, jotka olivat aiemmin vain unelmia. Hyvinvointiinsa liittyen, joku meistä haluaisi pudottaa painoaan, toinen taas pystyä selviämään arjen askareista energisemmin. Kolmas toivoisi edes yhden päivän viikosta, jolloin voisi levätä ja nukkua pidempään aamulla.

Jokainen meistä ymmärtää, että unella, oikeanlaisella ravinnolla ja riittävällä liikkumisella on positiivisia vaikutuksia hyvinvointiimme. Ongelma ei siis näyttäisi olevan, etteikö tiedettäisi MITÄ tehdä. Ensiksi pitäisi päättää ja priorisoida mitä haluaa. Kaikkea ei voi saada.

”MITEN” sitten?

Toinen haaste. Tunnistamme mitkä osa-alueet vaikuttavat meidän hyvinvointiimme. Hämmennystä aiheuttaa kuitenkin tämän ajatuksen vieminen pidemmälle. Miten vaikuttaa positiivisesti uneen, ravintoon tai liikkumiseen? Mikä mahdollisesti on yksilön suurin este? Pitäisikö minun käydä salilla? Valitsenko vegaanisen vai ketogeenisen ruokavalion? Pitäisikö pysyä vanhassa tutussa ruokavaliossa? Miettiessämme vastausta kysymykseen MITEN, hukumme markkinoinnin syviin vesiin, joka väittää mustikan olevan uusi musta ja yhden lihasvenytyksen olevan ratkaisu kaikkiin selkäkipuihin, unohtamatta tarinoita menestyneistä yrittäjistä, jotka nukkuvat vain 5h yössä. Ottamatta kantaa kyseisten markkinointikeinojen todellisesta hyödyllisyydestä hyvinvoinnin kannalta, totean vain, että tapoja on monia vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Kaipaamme tässä joskus hieman ohjeistusta. Mitkä ovat sinun haasteesi? Tiukka aikataulu, motivaation puute, perussairaus?

Länsimainen lääketiede käyttää valtavat määrät resursseja ruokavalioiden vertailuun, jokaiselle sopivan liikuntamuodon löytämiseen ja selkäkivun lievitykseen. Samaan aikaan tarjotaan tutkimustuloksia unen vaikutuksista suorituskykyyn ja kivun kokemiseen. Tupakka tappaa ja liiallinen ylipaino lisää riskiä useampiin sairauksiin. Tiedämme, että lepääminen on huonoin vaihtoehto jännevaivoissa ja että ensisijainen hoito on usein kuntoutus leikkauksen sijaan. Kultaisen ympyrän kysymyksessä ”MITEN”, nykytutkimukseen työnsä perustava terveydenalan ammattilainen, kuten osaava lääkäri, ravitsemusterapeutti, osteopaatti, fysioterapeutti, ym. on hyvänä apuna.

Tutkimuksen ja teknologian ansiosta vastaukset kysymykseen ”miten” parantaa omaa hyvinvointiaan tulevat tarkentumaan entisestään, kenties myös muuttumaan. Silti riittää epäileviä tuomaita. Kun pohdimme terveyteemme liittyviä kysymyksiä ”MITÄ” ja ”MITEN”, meiltä usein löytyy jopa tyhjentäviä vastauksia niihin.

”MIKSI” – avain parempaan hyvinvointiin

Vaikein haaste näyttää olevan ”MIKSI”. Kuinka moni on ehtinyt pysähtyä aloilleen pohtimaan tätä? TED -puheessaan Sinek määrittelee kysymyksen seuraavanalaisesti: Mikä on sinun syysi, uskosi tai tarkoituksesi? Mikä saa sinut nousemaan ylös sängystä? Emme luo pitkäaikaista pohjaa terveempään elämään etsimällä vastauksia kysymyksiin ”MITÄ” ja ”MITEN”. On toki tärkeää ymmärtää MITÄ haluamme ja MITEN toteutamme sen. Moderni maailma tarjoaa toinen toistaan mahtavampia mahdollisuuksia eikä yksilön aika mitenkään riitä kaiken tarjonnan hyödyntämiseen. On yhä vaikeampaa navigoida mahdollisuuksien vesillä. Jos viestimme oman päämme sisällä sijaitsevassa kultaisessa ympyrässä ulkokehältä sisälle päin, syntyy halujen ja tekojen välille usein ristiriitaa. Se aiheuttaa meissä hämmennystä ja poukkoilua eri keinojen välillä.

Pohtimalla MIKSI haluamme parempaa terveyttä voi olla hankalaa ja usein siihen ei löydy vastausta hetkessä. Joku haluaa olla terve lapsiensa tähden, joku nousujohteisen uransa vuoksi. Haluamisen kriittinen ajattelu kultaisessa ympyrässä sisältä ulospäin motivoi ja saa meidät priorisoimaan asioihin, joita todella haluamme moraalisesti ja arvojemme pohjalta kumpuavista syistä. Toisin sanoen, kun käännämme kommunikointimme ympyrän sisältä ulkokehälle päin, meillä on mahdollisuus tietoisesti ohjata omaa käytöstä monessa tilanteessa.

Haastamalla sopivissa määrin itseämme kysymällä MIKSI, olemme paremmin tietoisia valinnoistamme. Se edesauttaa löytämään itsellemme parhaat keinot (MITEN) ja tarpeet (MITÄ) parempaan hyvinvointiin.  Mitä siis todella arvostat? Mitkä haluista tulevat ulkoapäin asetetuista malleista, mitkä omista aidoista itsellesi valituista arvoista? Terveys on kuitenkin vain yksi arvo, joka hukkuu mahdollisuuksien tarjontaan. Valitsetko todella sen itsellesi yhdeksi tärkeimmistä arvoista?

(Itselleni tämä kultainen ympyrä -ajattelu on tuonut pikkuhiljaa enemmän ja enemmän selkeyttä omaan hyvinvointiin. Lukiessasi tekstiä ymmärtänet, että se sisältää todennäköisesti epätieteellistä tekstiä sekä vahvan puolueellisuuden koska omat pierut haisee aina parhaalta.)

Kirjoittaja, Eero Aaltonen

Modern Movement Clinic